Voedt uw huurder op en voorkom huurachterstand!
Het is voor u als eigenaar van een bedrijfspand van belang dat uw huurder maandelijks binnen de afgesproken termijn de huurprijs betaalt. Hoewel de tijden moeilijk zijn ligt er ook bij u als verhuurder een rol om de huurder in het gareel te houden.
Het merendeel van de verhuurders maakt gebruik van de zogenaamde “Raad voor Onroerende Zaken” (ROZ) model huurovereenkomsten met de bijbehorende algemene bepalingen. Indien deze algemene bepalingen van toepassing zijn verklaard dan biedt dit de verhuurder bescherming. Deze bescherming is erin gelegen dat er forse boetes staan op bijvoorbeeld het niet tijdig betalen van de huurprijs. Deze boetes hebben als functie om de huurder te stimuleren om tijdig de huurprijs te betalen. Hoewel de rechtspraak hierover helder is, de boetes worden doorgaans toegewezen, is het innen van deze boetes echter simpeler gezegd dan gedaan. De huurder zal deze boetes veelal niet uit zichzelf betalen waardoor er niets anders op staat dan te procederen.
Om een procedure te voorkomen is het verstandig om direct vanaf de aanvang van de huurovereenkomst de huurder op te voeden. Als een verhuurder eenmaal toestaat dat een huurder twee of drie huurtermijnen achter mag lopen zonder dat daaraan consequenties zijn verbonden dan zal het betalingsgedrag van de huurder alleen maar verslechteren. Zodra de huurprijs niet op de afgesproken termijn is voldaan, dient er direct een aanmaningsbrief te worden verzonden. Hierin moet duidelijk in komen te staan dat de huurprijs direct dient te worden overgemaakt en dat er tevens een boete opeisbaar is geworden. Vermeldt uitdrukkelijk dat het gedrag van de huurder niet wordt getolereerd.
Daarnaast is het zeer aan te raden om enkel een huurovereenkomst te sluiten als de huurder een bankgarantie dan wel een waarborgsom ter hoogte van drie huurtermijnen afgeeft. Deze bankgarantie kan dan worden ingeroepen als er een huurachterstand ontstaat. Zo heeft u als verhuurder de zekerheid dat er bij een huurachterstand gebruik kan worden gemaakt van de bankgarantie. Indien de bankgarantie is ingeroepen, dient de verhuurder direct per aangetekende post de huurder te vragen een nieuwe bankgarantie af te geven.
Is er echter al een huurachterstand en u weet niet hoe u uw huurder weer in het gareel kan krijgen? De aanpak van Advocatenkantoor Noord is hierin succesvol. Het kantoor levert maatwerk en komt met een oplossing die voor u het beste is.