Webshop? 10 nieuwe regels die u móet weten!

In juni 2014 komen er nieuwe regels voor webshops. Veel ondernemers hebben een webshop of zijn bezig een webshop te starten. De Eerste Kamer heeft op 11 maart 2014 het voorstel betreffende de vernieuwde Consumentenwetgeving aangenomen. De vraag is wat er allemaal gaat veranderen en of u uw webshop moet aanpassen zodat deze voldoet aan de wetgeving die in juni 2014 van kracht zal zijn.



1. Bedenktijd van 7 naar 14 dagen
Als ondernemer moet u er rekening mee gaan houden dat een koper een overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen binnen 14 kalenderdagen kan ontbinden. Deze regel geldt niet voor producten die kunnen bederven.

2. Kosten retourzending voor rekening koper
De verzendkosten die de koper maakt om het product terug te sturen hoeft u niet te vergoeden. Deze komen volledig voor rekening van de koper.

3. Betalen volledige bedrag + verzendkosten binnen 14 dagen
Nu is het nog zo dat indien de koper het product terugstuurt, de eigenaar van de webshop het bedrag binnen 30 dagen moet terugstorten op de rekening van de koper. De nieuwe regel is dat indien de koper de zending retourneert, jij als verkoper het volledige bedrag inclusief verzendkosten binnen 14 dagen moet terugstorten.

4. Levertijd 30 dagen
Hier zal er voor u niets veranderen. Gekochte producten dienen binnen 30 dagen geleverd te worden, tenzij de koper uitdrukkelijk toestemt met een langere levertijd.

5. Maak de betalingsverplichting kenbaar
U moet als houder van de webshop duidelijk kenbaar maken dat de koper een betalingsverplichting aangaat. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door bij de afronding van de bestelling een button 'betalen' te plaatsen. Daaronder kan worden vermeld dat bij het aanklikken van de button de bestelling wordt afgerond en een betalingsverplichting wordt aangegaan.

6. Informatie garantie
Voordat de overeenkomst wordt gesloten moet u de verkoper de koper duidelijk informeren over de garantie.

7. Informatie klacht
Voordat de overeenkomst wordt gesloten moet u als verkoper de koper duidelijk informeren over de klachtenprocedure van uw webshop.

8. Géén vooraf aangevinkte vakken
U moet alle extra kosten kenbaar maken aan de koper. Dit houdt in dat koper uitdrukkelijke toestemming moet hebben gegeven indien er extra kosten worden gemaakt. Hierbij kan worden gedacht aan een annuleringsverzekering. De koper moet expliciet zelf aangeven indien zij extra kosten willen maken. Een vooraf aangevinkt vak mag beslist niet meer.

9. Géén geld vragen voor klantenservicenummer
Wil een koper bijvoorbeeld klagen over het gekochte product en belt hiervoor uw klantenservicenummer, dan mag u géén geld vragen voor een klantenservicenummer. De koper moet contact kunnen opnemen via een nummer dat niet meer kost dan het lokale tarief. U mag wél extra kosten rekenen voor uw nummer indien het een nieuwe klant betreft waarmee u nog géén overeenkomst heeft. Deze nieuwe klant belt het nummer bijvoorbeeld voor algemene informatie.

10. Verkoopt u producten middels een veiling?
Sommige webshops maken gebruik van een internetveiling waar potentiële kopers op uw producten kunnen bieden (zoals een professionele verkoper van eBay). U moet er dan rekening mee houden dat kopers onder de nieuwe wet hun producten mogen terugsturen.



Meer informatie
Wilt u meer weten over het kantoor dan kunt u gerust vrijblijvend contact op via het telefoonnummer 0512 516905 of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..